اخباروگزارشات کارگری12خرداد1393

- اعتراض به ادامه برخوردها با فعالان کارگری

- پایان اعتصاب کارگران سد بنیر مریوان

- تعطیلی کارخانه ذوب آهن اردبیل ،بیکاری275کارگروتجمع اعتراضی  مقابل اداره کار

- تجمع کارگران پیمانی پتروشیمی شازند اراک در اعتراض نحوه محاسبه دستمزد‌ها

- تجمع کارگران مترو اهواز وابسته به شرکت کیسون

- تجمع کارمندان دانشگاه آزاد سوادکوه دراعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق

- برکارگران بازارچه مرز پرویزخان چه می گذرد؟!

اعتراض به ادامه برخوردها با فعالان کارگری

جعفر عظيم زاده فعال كارگري همچنان در بازداشت است

بهنام ابراهیم زاده همچنان ممنوع الملاقات است

 جعفر عظيم زاده از اعضای اتحاديه آزاد كارگران ایران كه در جريان برگزاري مراسم اول ماه مه روز كار گر دستگیر شده بود، همچنان در سلول انفرادي در بازداشت به سر مي‌برد . او همراه با جميل محمدي عضو ديگر اين تشكل چند روز قبل از مراسم روز كارگر بازداشت شد.

به قرار اطلاع اتحاديه آزاد کارگران، جعفر عظيم‌زاده تحت فشار است تا اتحاديه آزاد را منحل يا غير قانوني اعلام كند. اين شيوه‌هاي مردود براي تحت فشار قرار دادن فعالان كارگري مخالفت آشكاري با قوانين داخلي و مقاوله‌نامه‌هاي بين‌المللي دارد.

در عین حال بعد از رویدادهای بند350 بهنام ابراهیم زاده همچنان ممنوع الملاقات است و به خانواده‌ی ایشان گفته شده که تا زمان دادگاه مجدد ملاقات نخواهد داشت. این تجدید محاکمه در حالی است که تنها یک سال از حبس ایشان باقی مانده است.

به دنبال این رویدادها، غلامرضا خسروی، از زندانیان سیاسی نیز بعد از 12 سال زندان، اعدام شد.

ما معتقديم زندان، بازداشت، سلول انفرادی، ممنوعیت ملاقات و یا اعدام زندانیان سیاسی مغايرتي آشكار با تمام معيارهاي شناخته شده جامعه بشري دارد. آنها كه گمان مي‌كنند با تحت فشار قرار دادن فعالان كارگري و اجتماعی مي‌توانند از مشكلات سياسي و اقتصادي و اجتماعي موجود فرار كنند بايد بدانند كه تمامي اين مشكلات نتيجه سياست‌هاي ضد كارگري و ضد مردمي همان صاحبان قدرتي است كه امروزه مي‌خواهند به جای پرداختن به حل واقعی مشکلات با بازداشت و زنداني کردن و اعدام فعالان كارگري و اجتماعي مشکلات موجود را لاپوشانی كنند.

ما خواهان آزادي بي قيد و شرط كليه زندانيان سياسي و فعالان كارگري هستيم.

كانون مدافعان حقوق كارگر

13 خرداد 1393

پایان اعتصاب کارگران سد بنیر مریوان

بنا به گزارش رسیده به کمیته هماهنگی حدود    450 نفر از کارگران سد بنیر که از شش روز پیش نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقه و عیدی و پاداش سال 92وهمچنین حقوق معوقه  دو ماه اول سال 93  دست از کار کشیده بودند با وعده کارفرما مبنی بر پرداخت دو ماه حقوق معوقه سال 92 و همچنین پرداخت مابقی طلب کارگران به  ترتیب در روزهای آینده، به توافق رسیدند که از روز دوشنبه به سر کارشان باز گردند .

لازم به ذکر است که کارگران اعلام داشتند،  در صورتی که کارفرما به وعده خود عمل نکند مجدد دست از کار خواهند کشید .

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-11 خرداد 93

تعطیلی کارخانه ذوب آهن اردبیل ،بیکاری275کارگروتجمع اعتراضی  مقابل اداره کار

کارخانه ذوب آهن اردبیل به عنوان یکی از واحدهای بزرگ صنعتی این استان که در زمینه تولید آهن و فولاد فعالیت می کرد، از امروز دوشنبه درهای خود را بروی 275 کارگر فعال در این واحد تولیدی بست تا عملا تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران خود را اعلام کند.

به گزارش 12خردادمهر، این واحد تولیدی که تا پیش از تعطیلی در سه شیفت کاری و با بیش از 275 کارگر فعالیت خود را با وجود فراز و نشیب زیاد ادامه می داد، از دیشب بنا به دلایلی که اعلام نشده است، از پذیرش کارگران شیفت شب خودداری و از امروز نیز کارگران با مراجعه به کارخانه با درب بسته روبرو شدند.

بنابهمین گزارش،پیش از ظهر امروز تعدادی از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل نیز در مقابل اداره کار شهرستان اردبیل تجمع و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده اند که البته در پاسخ به مطالبات خود واژه "شکایت کنید" را شنیدند.

کارگران این کارخانه دو ماه از سال 92 و دو ماه نیز از امسال حقوق معوقه دارند، ضمن اینکه عیدی، سنوات و اضافه کار آنها نیز از سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است.

قراربراین شده بود که از ماه جاری بجای یک ماه حقوق 45 روز در هر ماه پرداخت شود تا معوقات کارگران تسویه حساب گردد.

علاوه بر این طی شش ماه گذشته حق بیمه کارگران این واحد نیز پرداخت نشده بود و حتی  لیست بیمه نیز برای آنها رد نشده است.

تجمع کارگران پیمانی پتروشیمی شازند اراک در اعتراض نحوه محاسبه دستمزد‌ها

بیش از ۵۰ کارگر پیمانی پتروشیمی شازند اراک در اعتراض به شیوه اجرای قانون طرح طبقه بندی مشاغل مقابل ساختمان اداری این واحد تولیدی تجمع کردند.

به گزارش12خردادایلنا،یکی از نمایندگان کارگران در تشریح علت این اعتراض که ساعت ۸ صبح دیروز (یکشنبه ۱۱ خرداد) برگزار شد، گفت: قانون طرح طبقه بندی مشاغل که پیش از آغاز سال جاری در پتروشیمی شازند اجرا شده،موجب تبعیض مزدی میان کارگران پیمانی و قرارداد مستقیم شده است.

به گفته وی، پس از گذشت ۲ ساعت از این تجمع اعتراضی، کارگران برای گفت‌وگو با کارفرما وارد ساختمان اداری شده و قول هایی نیز به آنان داده شده است.

این نماینده کارگری با اشاره به اشتغال نزدیک به دو هزار کارگر پیمانی و حدود ۷۰۰ کارگر قرارداد مستقیم در پتروشیمی شازند، تصریح کرد: قانون طرح طبقه بندی مشاغل که گفته می شد به قصد کاهش شکاف مزدی کارگران پیمانی و قرارداد مستقیم اجرا می شود، عملا تبعیض مزدی میان این دو گروه از کارگران را بیشتر کرده است.

وی افزود: اجرای قانون طرح طبقه بندی مشاغل در پتروشیمی شازند به افزایش چهارصد هزار تومانی حقوق کارگران قرارداد مستقیم منجر شده، اما حقوق کارگران پیمانی افزایش چندانی نداشته است.

این نماینده کارگری در پایان اظهار کرد: همچنین حقوق کارگران پیمانی با سابقه کار بیش از ۲۰ سال از حقوق کارگران پیمانی کم سابقه افزایش کمتری داشته که تعجب برانگیز است.

تجمع کارگران مترو اهواز وابسته به شرکت کیسون

ایرنا طی گزارشی بتاریخ12خرداد ازتجمع کارگران مترو اهواز وابسته به شرکت کیسون درجنب هتل اکسین اهواز،خبرداد.

برپایه این گزارش، دو روز قبل کارگران مترو اهواز وابسته به شرکت کیسون تجمعی جنب هتل اکسین اهواز داشتند.

تجمع کارمندان دانشگاه آزاد سوادکوه دراعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق

جمعی از کارمندان دانشگاه آزاد سوادکوه روز گذشته در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق خود در این دانشگاه تجمع کردند.

به گزارش 12خرداد خبرگزاری دانشجو، جمعی از کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه روز گذشته در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق خود در این دانشگاه تجمع کردند.

لازم به ذکر است، پس از این اقدام، احمدی، رئیس دانشگاه با حضور در جمع متحصنین، به دنبال آرام کردن اوضاع و بازگردان کارکنان به دفاترشان بود که این اقدام نیز نتیجه ای در بر نداشت.

برکارگران بازارچه مرز پرویزخان چه می گذرد؟!

کارگران بخش تخلیه و بارگیری مرز پرویزخان هنوز در گرمای طاقت فرسای تابستان زیر نور آفتاب می ایستند و برای نوشیدن آب مجبور به خرید بطری آب معدنی هستند؛ گرد و غبار را به ریه های خود فرو می برند و خستگی شان را بر روی کارتن مقوایی میان خاک و غبار و سر و صدا از تن خارج می کنند.

کمبود سرویس بهداشتی مناسب، آبخوری و آبسردکن در این محوطه (تخلیه و بارگیری)، باعث شده کارگران و رانندگان کامیون ها هر روز مشکلات بسیاری را پیش روی خود داشته باشند.

آیا گرمای 50 درجه و بیشتر قصرشیرین در اواخر بهار و ایام تابستان و گرد و غبار ناشی از تردد کامیون ها در محوطه های مرزی، رمقی برای کارکردن این گروه باقی خواهد گذاشت؟

به گزارش12خردادایرنا،این مرز رسمی هنوز هم از آسفالت نبودن محوطه توقفگاه ها و محوطه اصلی تخلیه و بارگیری، و گرد وغباری که بواسطه خاکی بودن این اماکن در هوا پراکنده می شود، و در فصل گرما تهدیدی برای سلامتی کارگران، رانندگان و شاغلان در این مرز است، رنج می برد و باید در این خصوص هر چه زودتر چاره ای اندیشی شود.

پیشتر مسوولان بازدید کننده بر ایجاد مکانی برای استراحت کارگران در این مرز تاکید کرده بودند ولی متاسفانه سوله ای که برای استراحتگاه کارگران در نظر گرفته شده هنوز فاقد امکانات رفاهی، سامامه سرمایشی و گرمایشی است.

در محوطه بازارچه ،خیابان هایی ایجاد شده که باوجود داشتن فضای کافی، هنوز معابر، برای تردد آسان کامیون ها و افراد پیاده سامان دهی نشده، و صدای ناهنجار بوق کامیون ها و ترافیک ، غیر قابل تحمل شده است.

دوازدهم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com